No todo es consumismo |
Un amigo argentino que vive hace 25 años en Texas
comentaba esta semana el contraste entre la cultura norteamericana y
la argentina, con respecto a la
preocupación por el bien común y los valores ciudadanos, tan arraigados en
aquella sociedad. Me sirve el comentario para recordar en este blog la
conveniencia, a mi juicio, de conocer la bibliografía sobre educación que
se publica en inglés. Lógicamente hay que saber distinguir lo valioso, porque
la abundancia es mucha. Un sitio que me parece útil es el de la Templeton Foundation http://www.templeton.org Hay buen
material para las cuestiones morales, religiosas y educativas, como explica su
fundador:
“Wherever we find
ourselves in life, whatever the circumstances, whatever habits may be
influencing our decisions,” Sir John Templeton wrote, “we can transform each
situation into a learning and growing experience. We can determine how to be
the masters of our habits so that our habits can be useful servants to us.” For
Sir John, such self-awareness and personal growth depended on a deeper
understanding of the circumstances in which good character flourishes and of
the roots of good character in human nature, whether understood from a
scientific, philosophical, or religious point of view.
The Foundation supports a broad range of programs, publications, and studies focused on the universal truths of character development, from childhood through young adulthood and beyond. The qualities of character emphasized by Sir John in the Foundation’s charter include awe, creativity, curiosity, diligence, entrepreneurialism, forgiveness, future-mindedness, generosity, gratitude, honesty, humility, joy, love, purpose, reliability, and thrift.
The Foundation supports a broad range of programs, publications, and studies focused on the universal truths of character development, from childhood through young adulthood and beyond. The qualities of character emphasized by Sir John in the Foundation’s charter include awe, creativity, curiosity, diligence, entrepreneurialism, forgiveness, future-mindedness, generosity, gratitude, honesty, humility, joy, love, purpose, reliability, and thrift.
Como ejemplo del material de la Templeton Foundation, cito aquí un artículo
de Roy Baumeister: Can Virtuous Habits Be
Cultivated? (ver aquí) .Sugiero leerlo pensando en que la escuela es un lugar
especializado en la educación para niños y jóvenes, pero esa expertise se puede
aprovechar para educar en las virtudes a todos los públicos relacionados con la
escuela:
comenzando por los públicos internos (maestros y directivos, empleados
y sus familias) y externos (vecinos, organizaciones de la sociedad civil,
proveedores, funcionarios estatales, y la sociedad en general).
El artículo en cuestión termina con estas preguntas, para
abrir la discusión:
Are there forms of moral and virtuous behavior that do not
involve self-control?
Do people ever fully recover from addiction?
Do you have any suggestions for bringing up children with
willpower and good habits?
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